Ubisoft to make films

Initially, it seems like they plan on doing shorts. I like the fact they own all their IP, maybe it’ll prevent more Uwe Boll-like disasters.

http://krisabel.ctv.ca/blog/_archives/2007/2/9/2722548.html

  UbiSoft Planning Digital Cinema Studio In Quebec  

by [Kris Abel](javascript:openWindow(‘http://krisabel.ctv.ca/blog/cmd=view_user/username=krisabel’, ‘info’, 450, 600);) on Fri 09 Feb 2007 12:40 PM EST

[LEFT]With plans to hire 1,000 new employees in Quebec by 2013, video game producer Ubi Soft has announced plans for expanding their operations in Quebec with a new Digital Cinema studio. With an investment of $454.1 million (with $19 million coming from the Canadian government) Ubi Soft’s third expansion will involve two major steps. The first will be the creation of 500 new positions in their video game design operations over the next six years. The second will be the establishment of a studio dedicated to creating computer-generated shorts (like the ones in my “Cool Movies” section) based on Ubi Soft’s popular video game franchises. The first short will be an eight-minute film based on Ubi Soft Montreal’s highly anticipated Assassin’s Creed game (the top game I look forward to this year). By 2013 the Digital Cinema Studio will add an aditional 500 positions within the company.[/LEFT]

…and for the frenchies!

Jeu vidéo | 12-02-2007
Ubisoft fera plus de place aux annonceurs

L’éditeur de jeux vidéo Ubisoft a annoncé vendredi dernier l’installation à Montréal d’un studio de création de films numériques pour le cinéma.

Le nouveau studio nécessitera des investissements pouvant atteindre 454 millions$. Les gouvernements québécois et fédéral ont consenti une aide financière qui pourrait s’élever à 27 millions$.

Pour sa nouvelle division de création de films, Ubisoft prévoit embaucher à terme 500 nouveaux employés, qui s’occuperont entre autres d’infographie, de scénarisation et de prise de son. De plus, l’entreprise espère recruter 500 employés supplémentaires d’ici 2013 pour sa section de jeux vidéo.

Au départ, le studio développera des courts-métrages à partir de jeux d’Ubisoft. Un film de huit minutes tiré du jeu Assassin’s Creed est déjà en préparation. Il sera mis en ligne gratuitement. “Le film sera financé par du placement de produits et nous permettra de promouvoir la sortie du jeu”, explique Yves Guillemot, président-directeur général et cofondateur d’Ubisoft, pour justifier une telle approche.

Par la suite, le studio pourrait concevoir des longs-métrages. “Nous visons à créer des films d’un nouveau genre qui permettront l’interactivité avec le spectateur”, affirme Cédric Orvoine, directeur des communications d’Ubisoft. Par exemple, un auditeur pourrait choisir la fin du film qu’il visionne ou prendre une décision pour le personnage.

Pour le président-directeur général d’Ubisoft à Montréal, Yannis Mallat, l’industrie du jeu vidéo deviendra un média de plus en plus important pour le monde publicitaire. “Le milieu du jeu vidéo connaît une croissance très importante. Ça signifie donc une visibilité accrue pour les annonceurs utilisant ce support”, explique-t-il, affirmant que l’industrie jouit d’une croissance annuelle de 30%. À l’échelle mondiale, l’industrie génère des revenus de 33 milliards$, en incluant le matériel, ajoute-t-il.

La présence grandissante de jeux en ligne apportera également de nouvelles possibilités pour les annonceurs. “Des solutions technologiques permettent le placement en direct et temporaire du contenu publicitaire. Les annonceurs peuvent donc, par exemple, promouvoir leurs produits sur des affiches dans le jeu, poursuit Yannis Mallat. Mais de plus en plus, nous cherchons aussi à intégrer les marques dans le jeu lui-même. Ainsi, le cellulaire utilisé par un personnage pourrait être commandité par un fabricant de téléphones.”

Short films sounds good. I wonder how they plan to show them?

FMV cut scenes are back!!! :-)

Percentage wise it’s not much, but I wonder why the government is giving them any money at all?

I don’t know anything about the costs involved in game making, but 450 million isn’t much? Snarky “it’s in canadian money” comments aside, of course.

As fo the government, Canada probably wouldn’t have any film/tv/gaming industry at all were it not for subventions.

edit: sorry, skipped over the ‘only 19 million coming from the gov’ part. ok.

Yeah the Canadian government subsidizes quite a bit of the entertainment industry, though the 19 mil is a small amount (could also be the maximum amount the government is allowed to give) compared to 450 mil.

I remember one of the reasons why Strategy First floated for so long was through government money.

— Alan

It’s very selective though, and has a lot of requirements for how you go about getting that money. Most companies go through with doing it, but it requires a lot of paperwork and documentation.

The irony is the companies that most likely don’t need help (i.e. the big boys) are the ones that are most likely to get it. Try getting any kind of assistance for a start-up gaming company and you might as well forget it. I could make a film with me standing in a field for 2 hours and get an arts grant before a videogame company could even get some kind of tax credit.

That’s not irony, that’s a textbook example of the awesomeness of government subsidies. Textbook examples #2: Uwe Boll.

The prosecution rests.